À TERRE - Embrasser La Nuit
Nebezpečný sludge, doom, post metal s nádherně kanální francouzštinou. Zahulený zvuk a dusivé nálady, až se z toho svírá hrudník. À TERRE mě na první poslech dostali, uvidíme jak trvanlivé to bude.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Po dlouhé době na kresleném filmu v kině. Přemýšlím, kdy jsem naposledy viděl tolik spokojených dětí a tolik ubrečených maminek a občas i otců s vlhkýma očima. COCO beze zbytku dokonale splňuje představu rodinného filmu. Vypadá skvěle, nemá úplně triviální děj, ukrývá v sobě určité poselství a navrch vás nechá nakouknout pod pokličku zásadního mexického kulturního svátku. Co víc si od Pixarovky přát?
Hlavním hrdinou je asi dvanáctiletý klučina Miguel. Jeho rodina šije boty a nesnáší hudbu. Hudba je tabu. Nikdo navíc nemluví o záhadném Miguelově prapradědečkovi, který je na rodiné fotografii s odtrhnutým obličejem. Zato s kytarou. A tady je kámen úrazu. Miguel má velký sen. Hrát na kytaru a zpívat. To je jen malý nástin počátku děje, více prozrazovat nebudu, protože právě v celkem zajímavém vyprávění, které s sebou nese několik velmi zajímavých zvratů, je COCO zajímavý.
Poodhalím snad jen to, že podstatnou část času pobývá Miguel v mexické zemi mrtvých. V tomto ohledu mně všechno připomíná hru Grim Fandago, se kterou jsem se setkal zhruba před dvaceti lety.
Případně asi čtyři roky starý film The Book of Life (vřele doporučuji), který jsem si díky COCO pustil znovu. Oba se parádně doplňují v tom, jak popisují fungování říše mrtvých a její pravidla. Proč na to upozorňuji? Mexická říše mrtvých hraje ve filmu velmi podstatnou roli. Alespoň já opět pojal velkou touhu podívat se do Mexika právě na svátek Dia dos Mortos na počátku listopadu.
Mexické „dušičky“ jsou v ledasčem jiné, než ty naše. Hýří barvami, veselou atmosférou, legendami a rodinným vzpomínáním na ty, co nás opustili. Právě kolem principů tohoto svátku se všechno točí a přiznám se, že mě v hlavě Grim Fandago neustále cirkulovalo i proto, že by mě hodně bavilo v rámci nějaké hry opět prozkoumávat svět plný barev a koster. Tentokrátu však s opravdu kouzelnou vizualitou, kterou Pixar celému světu vdechl.
Pokud se odtrhneme od pestrých exotických kulis filmu, které budou fungovat hlavně na děti, tak tu máme vyzrále vyprávěnou zápletku, která v několika chvílích překvapí. Po snímku V Hlavě rozhodně nejlepší film od Pixaru v jeho Disneyovské éře.
Skvěle vyprávěný a nádherně vypadající biják z neotřelého prostředí. Po V hlavě asi nejlepší pixarovka disneyovské éry.
8,5 / 10
Vydáno: 2017
USA, 2017, 105 min
Režie: Lee Unkrich, Adrian Molina
Scénář: Adrian Molina, Matthew Aldrich
Kamera: Matt Aspbury
Hudba: Michael Giacchino
Hrají: Anthony Gonzalez, Alanna Ubach, Benjamin Bratt, Gael García Bernal, Edward James Olmos, Gabriel Iglesias, Jaime Camil, Cheech Marin, Alfonso Arau, Lombardo Boyar, Sofía Espinosa, Renee Victor, Selene Luna
-bez slovního hodnocení-
Nebezpečný sludge, doom, post metal s nádherně kanální francouzštinou. Zahulený zvuk a dusivé nálady, až se z toho svírá hrudník. À TERRE mě na první poslech dostali, uvidíme jak trvanlivé to bude.
U retro hevíků je klíč jednoduchý: buď to kopne, nebo ne. U těchto Švédů je situace ihned jasná. Příjemně dobový zvuk, přesvědčivý projev, jednoduché háky a príma veteránská atmosféra. Výsledkem je žánrově trve kolekce, kterou člověk vděčně vdechne.
Ejhle, špičkový německý debut našťouchaný bravurním technickým DM. Má to dost valérů, skvělou balanci mezi melodikou a zrůdnou agresí, zábavný vokál a explozivní basu, která evokuje klasiky žánru. Němci působí dojmem, že se pro první ligu narodili!
Košatý technický death, agresivní náklepy střídá progresivní hravost a přestože se jedná o brutální formu death metalu, je to i dostatečně čitelné. Povedený zvuk dává vyniknout všem instrumentálním parádičkám. A tempo je většinou zabijácké. Palec nahoru.
Tento šťavnatý mix proto-black/deathu s thrashovým zurvalstvom, nasratosťou a rýchlosťou sa mi veru pozdáva. Švédom to krásne hrá, tento debut u slovutných Century Media sa veru podaril.
Nové album skotských MOGWAI opět těží ze soundtrackových zkušeností skupiny, ale současně je cítit snaha vrátit se k postrockovým kořenům a především po produkční stránce ostřejšímu soundu. Tady bude co naposlouchávat.
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.